”Taktik for et stærkt forældresamarbejde” er blevet til

Et mål i Udvikling i Fællesskaber er, at alle dagtilbud og skoler inddrager forældrene i udviklingen af inkluderende børnefællesskaber. Derfor har Tværfagligt Udviklingsforum, som er en repræsentativ gruppe af ledere og medarbejdere, sammen med fagenheden udarbejdet ’Taktik for et stærkt forældresamarbejde’. Formålet er at sætte rammer for samt give inspiration til forældresamarbejde i dagtilbud og skoler med henblik på at bygge videre på de gode erfaringer, der allerede er.

”Taktikken” bygger på det fælles børnesyn i Brønderslev Kommune. De fagprofessionelle har ansvaret for, at arbejde på at få et stærkt forældresamarbejde, og skal være bevidste om, at forældrenes holdninger og deltagelse i børnenes liv har betydning for deres fællesskaber. Taktikken henvender sig således primært til ledelse, medarbejder og bestyrelse.

Forældre bidrager til læring og inklusion

Forældre spiller en vigtig rolle ift. at støtte op om børnenes  læring og inklusion i hverdagen. Forældre kan bidrage til læring f.eks. ved at læse med børnene og ved at tale om de temaer, der arbejdes med. Forældre kan også understøtte inklusion ved at tale anerkendende til og om de andre børn, forældre og personale, og ved at lave legeaftaler – også med børn som normalt ikke kommer i hjemmet.

En god relation mellem forældre og personale bygger på en ligeværdig dialog. At lytte og udveksle perspektiver er kvalificerende for at skabe gode, inkluderende børnefællesskaber. Forældrenes stemme er derfor en ressource til at kvalificere og revidere det pædagogiske syn og praksis.

Billede - forside TAKTIK

Forventninger til ledelse og bestyrelse

Med ”Taktikken” vil Brønderslev Kommune gerne understøtte og kvalificere forældresamarbejdet ift. børns trivsel, udvikling og læring. Taktikken er opbygget i tre perspektiver:

  1. Forældre imellem
  2. Forældre – medarbejdere
  3. Forældre – organisation

Til hvert perspektiv hører et overordnet mål og en rammesætning.

Under hvert perspektiv er der endvidere nogle forventninger til, hvordan det enkelte dagtilbud / skole gør taktikken til et aktivt redskab for at lykkes med inkluderende børnefællesskaber. Det betyder, at taktikken skal sættes på dagsordenen dels i ledelsen, dels i bestyrelsen, og at det enkelte dagtilbud / skole skal beslutte principper for et stærkt forældresamarbejde, som angiver en klar, tydelig pædagogisk retning, så ledelse, personale og forældre ved, hvad der forventes af dem.

‘Taktik for et stærkt forældresamarbejde’ findes her på bloggen under fanen/ Materialer.

Inklusion og trivsel – Vi ta’r små skridt i den rigtige retning

Brønderslev Kommune har i perioden 2013 til 2015 gennemført to statusanalyser i dagtilbud, skoler og PPR.

STATUSANALYSEN 2013 BLEV RETNINGSGIVENDE

Efter den første statusanalyse blev der udpeget nogle fokusområder, som har været retningsgivende for fælles tematisering og aktiviteter på tværs af dagtilbud og skoler:

  • Pædagogisk Ledelse
  • Etablering af Tværfaglig Konsulentenhed for Fagenheden Børn & Kultur
  • Den gode overgang – med særligt fokus på overgangen børnehave – skole
  • Sprog og inkluderende tilgang og adfærd (Børnesyn og systemteori i praksis)
  • Nye veje i samarbejdet mellem almenområdet og specialområdet – Pilotindsatsen Varige spor
  • Taktik for et stærkt forældresamarbejde ift. inklusion (… den er lige på trapperne)

BRØNDERSLEV KOMMUNE GIK EN ANDEN VEJ

I forhold til at lykkes med omstilling til en øget inklusion gik Brønderslev Kommune en anden vej i inklusionsindsatsen. Men det er også en retning, som forudsætter tålmodighed, idet der er tale om en forandring, der skabes over tid gennem implementering af fælles mål og metode samt fælles mindset og teoretisk ståsted på tværs af forskellige fagprofessioner.

STATUSANALYSEN 2015 VISER, AT DENNE VEJ ER RIGTIG

Nu står vi så med resultaterne af statusanalyse nr. to, som viser, at vi i Brønderslev Kommune har god grund til at være tilfredse.

Statusanalysen peger på, at vi fortsat har udfordringer at arbejde med, men overordnet set er der fremskridt præcis på de områder, hvor projektet har haft sit fokus:

Status på inklusionsindsatsen

  • Andelen af ledere og medarbejdere, der bakker op om inklusionstanken er øget.
  • Andelen af ledere og medarbejdere, der oplever, at de samlet set lykkes med inklusionsindsatsen er øget.
  • Andelen af ledere og medarbejdere der oplever, at børn i stigende grad er en del af et børnefællesskab er øget. – Dette på trods af at flere oplever, at antallet af børn i vanskeligheder er steget de seneste 2-3 år.

Kompetencer til at skabe en inkluderende pædagogik

  • Hovedparten af lederne oplever, at de besidder de relevante kompetencer til at lede arbejdet med inklusion.
  • Hovedparten af medarbejderne oplever, at de besidder de relevante kompetencer til arbejde med inklusion.
  • Andelen, der oplever at have de rette kompetencer ift. at skabe en inkluderende pædagogik er øget.
  • Andelen der oplever at få støtte og vejledning til børn med særlige behov er øget.

Fælles sprog og forståelse

I Udvikling i Fællesskaber har opbygningen af en fælles platform på tværs af dagtilbud, skoler og PPR en fremtrædende rolle.

  • Statusanalysen viser, at der er en markant stigning i oplevelsen af et fælles sprog og fælles forståelse for inklusionsindsatsen hos både ledere og medarbejdere.

Vil du se materialet med progressionen for kommunens inklusionsindsats kan du klikke på følgende link: Udviklingen i inklusionsindsatsen – progressionen 2013-2015 – endelig udgave 30_05_2016 

Billede - statusanalyse 2016

Det er vigtigt at være opmærksom på, at statusanalysen ‘kun’ viser ledere og medarbejderes oplevelse af inklusionsarbejdet. Børn i dagtilbud, elever i skolerne samt forældrenes stemme er ikke en del af analysen. En kortlægning af deres oplevelse er foretaget i et forskningssamarbejde med LSP, Aalborg Universitet. Disse resultater forventes i efteråret 2016.

ELEVERNES STEMMER – Trivselsmålinger på kommunens skoler

På skoleområdet udarbejdes der hvert år en national trivselsmåling, som indeholder en række data, som indikerer, hvordan eleverne oplever hverdagen på skolerne; både i relation til læring, trivsel og den varierede skoledag. Samtidigt knytter nogle af spørgsmålene til eleverne an til de skolepolitiske målsætninger og til nogle af de delmål, der er i Projekt Udvikling i Fællesskaber.

Et af målene med skolereformen er, at elevernes trivsel skal øges år for år. Fagenheden har derfor sammenlignet resultaterne af trivselsmålingerne i 2015 med målingerne i 2016 og med resultaterne på landsplan.

Samlet set vurderes det;

  • at det på hovedparten af områderne er lykkes skolerne i Brønderslev Kommune at skabe en god udvikling inden for de forskellige trivselsindikatorer.
  • På flere af spørgsmålene er svarene mere positive end de er på landsplan.
  • På flere områder er det faktisk lykkedes at skabe en positiv udvikling fra 2015 til 2016.

Klik her for at se opgørelsen: Progression i trivselsmålingen på skoleområdet i Brønderslev Kommune 

Billede - trivselsmåling 2016

Børne- og Skoleudvalget blev på møde den 7. juni 2016 orienteret om resultaterne af både statusanalyse og trivselsmåling:

  • I forhold til resultaterne i Statusanalysen vurderer Udvalget, at der har været arbejdet udmærket med inklusionsindsatsen, og at progressionen for inklusionsindsatsen 2013-2015 i Brønderslev Kommune går i en positiv retning, men at der naturligvis er områder, som der fremover kan sættes yderligere fokus på.
  • I forhold til trivselsmålingerne på skolerne vurderer Udvalget samlet set , at det på hovedparten af områderne er lykkes skolerne i Brønderslev Kommune at skabe en god udvikling inden for de forskellige trivselsindikatorer. På flere af spørgsmålene er svarene mere positive, end de er på landsplan, og der er flere områder, hvor det faktisk er lykkes at skabe en positiv udvikling fra 2015 til 2016.

Vi skal derfor fortsat videreudvikle det pædagogiske arbejde og i fællesskab skabe udvikling, trivsel og læring for alle børn. Det betyder, at vi også fremover skal have fokus på fælles mål og metode samt fælles mindset og teoretisk ståsted på tværs af fagprofessioner.

Stor ros skal lyde til jer alle – dygtige ledere og medarbejdere, som hver dag yder en særlig indsats for at skabe de bedste rammer og vilkår for børn/elever i kommunens dagtilbud og skoler.

Velmødt til et godt samarbejde efter sommerferien!

SMILEY - HAVE A NICE DAY - GUL

Glade modtagere af Lions-donation

Billede - teamet med check fra Lions Ingeborg Skeel

Lions Ingeborg Skeel, Dronninglund havde på klubbens seneste møde den 19. juni indbudt Teamleder Jette Bruun Larsen til at fortælle om pilotindsatsen ‘Varige spor’ målrettet børn i sårbare og udsatte positioner i Agersted, Asaa og Dronninglund.

Hvad Jette Bruun Larsen ikke vidste forud for mødet var, at klubben allerede havde besluttet at donere 10.000,- kr. til indsatsen. Det var derfor en meget overrasket og meget glad teamleder, der modtog den store check, og glæden var ikke mindre hos rådgiverne i teamet, der ser donationen som et meget kærkomment bidrag til at udfylde nogle af de behov, som teamet møder via sit arbejde.

Pædagogisk analyse i Ungdomskolen

ungdomsskolen første bill

Sidst i januar 2016 blev  der afholdt intro til Pædagogisk Analyse for klubmedarbejdere i Brønderslev Ungdomsskole. Vejleder Tine Trige-Esbensen og jeg holdt oplæg, hvorefter deltagerne gik i gang med arbejdet. De var alle optaget af måden at arbejde på og gav udtryk for, at det var dejligt at blive introduceret til det, som er på dagsordenen i hele Børn og Kultur.

Efterfølgende har klubmedarbejderne i lighed med alle andre medarbejdere på den pædagogiske front i Brønderslev kommune opgaven med at få implementeret dette nye redskab – at have øje for hvordan Pædagogisk Analyse kan være med til at gøre udfordringerne mere skarpe og præcise og først og fremmest at få set på konteksten: “hvordan kan jeg som medarbejder ændre pædagogikken, så barnets behov imødekommes”.

Både Tine og jeg vil gerne takke for den indsats og interesse leder og klubmedarbejdere lagde for dagen.

Ungdomsskolen 3

Alle medarbejdere på skoler og dagtilbud sammen på workshop

Touren rundt med workshoppen: “Børnesyn og systemteoretisk  tænkning” er nu slut. Vi har været rundt hos knap 800 medarbejdere i dagtilbud og skoler.

Det har været fantastisk at være ude jer, og tak for den gode modtagelse alle steder.IMG_0375

Vi håber, at I alle har fået viden og indsigt om både vores fælles børnesyn og den systemiske tænkning, og at det lykkedes at tage det første skridt i at få koblet teorien på jeres daglige praksis.

Målet er at få skabt en inkluderende kultur i alle dagtilbud og skoler, hvor børnesynet og den systemiske tænkning afspejles i jeres sprog og adfærd – for det tror vi på er en af vejene til at skabe optimal trivsel og læring hos alle børn.

 

IMG_0379

“Sprogspil, diskurser og binære koder, påvirker og påvirkes af de kære poder.

Autopoiese er lukkede systemer, kræver nysgerrighed overfor hvad vi mener

Husk det er vigtigt med affektiv afstemning, Reptilen kan af og til være en hæmning

Er der mon grænser for kontingens?

- kun hvis man er ramt af demens”   (Forfatter: Lars Brønnum Leed)

IMG_0660

Tak for jeres deltagelse, engagement og inspirerende feedback

Anne Marie, Lars og Lene

 

PPR ud af huset

Alle dagtilbud og skoler, private børnehaver og friskoler, ungdomsskole, dagpleje og familieafdeling har i løbet af det sidste halve år haft besøg af PPR repræsenteret af leder Jørn Godsk og faglig leder Jonna Nielsen. Mere end 30 besøg er det blevet til. Alle steder har dagsordenen været den samme, vi har villet fortælle om, hvordan vi gerne vil arbejde og samtidig gerne lave forventningsafstemning med vores samarbejdspartnere.

IMG_1874

Vi har fået en rigtig god modtagelse alle steder, alle har lyttet og ikke mindst indgået i dialog med os om, hvordan vi på PPR bedst udfører vores kerneopgave, nemlig at yde rådgivning og vejledning således, at børnene kan opnå den bedst mulige trivsel, udvikling og læring.

Budskabet, vi har ønsket at formidle, har været, at vi gerne vil arbejde mere konsultativt og mere tværfagligt. Konsultativt betyder i denne sammenhæng at komme ind i en sag tidligt, helst før det bliver til en indstilling til PPR. For at skabe mulighed for det har dagtilbud og skoler fået tilbud om et månedligt møde, hvor lærere og pædagoger kan møde den psykolog og talepædagog, som er tilknyttet institutionen. På dette møde – hvor forældre ikke deltager, kan de udfordringer/bekymringer, som det fagprofessionelle personale måtte have, drøftes enten anonymt eller med accept fra forældre.

Vi møder alle mere og mere komplekse udfordringer og for at kunne være i stand til imødekomme disse bedst muligt, tænker vi på PPR, at tværfaglighed er en nødvendighed. Det har medført, at PPR i de konsultative møder i dagtilbud og skoler tilbyder deltagelse med såvel psykolog som talepædagog. Internt i PPR er tværfaglighed også en nøgleord, og som et udspring heraf er etableret 2 tværfaglige team, som hver betjener henholdsvis den østlige og den vestlige del af kommunen. I disse team fordeles nyindstillinger og gives faglig sparring.

Jeg glæder mig over de mange konsultative møder, der er blevet afholdt og er glad, når det lykkes at få drøftet problemstillinger, inden det bliver til en ny indstilling til PPR. Jeg ser frem til, at alle møder bliver afholdt. Der opleves nemlig stadig aflysninger fra dagtilbud og skoler, men jeg tror, at disse bliver færre i takt med at institutionerne får flere og flere gode oplevelser med at benytte dette forum. Jeg er helt sikker på, at der altid vil være pædagoger/lærere, der har brug for at drøfte pædagogiske og psykologiske udfordringer i forhold til deres job.

Jonna Nielsen

Faglig leder, PPR

Børnesyn og systemteori i praksis

 

Billede til bloggen - børnesyn

I Brønderslev Kommune tror vi på, at en vellykket omstilling til øget inklusion først og fremmest sker ved at gøre vore dygtige ledere og medarbejdere endnu bedre. Ved at skabe et fælles pædagogisk tankesæt på tværs af dagtilbud, skoler og PPR, er det projektets formål at opnå en fælles pædagogisk platform, som tager udgangspunkt i en systemteoretisk forståelse, hvor kontekst, relationer, ressourcer og fællesskaber er centrale elementer. En fælles pædagogisk platform giver fælles sprog og værdier til glæde for dem, alle samarbejder om: børnene.

Målet er ambitiøst, og forudsætter en forandring, som skabes over tid bl.a. ved implementering af fælles mål og metode samt fælles teoretisk ståsted og forståelse.

Ved Kick Off-arrangementet af projekt ’Udvikling i Fællesskaber’ i september 2013 gav Jens Andersen (lektor ved UCN)[1] et oplæg om, hvilken rolle fagprofessionelle voksne har i forhold til at skabe inkluderende og udviklende læringsmiljøer for både små og store børn. Oplægget blev samtidigt anvendt som teoretisk udgangspunkt for indholdsdelen i projektets film, som kan ses her på bloggen under fanen Materialer. Filmen er således ikke kun en fortælling om kommunens inklusionsprojekt, men udstikker også en retning for, hvilket børnesyn man forventes at have som fagprofessionel i Brønderslev Kommune.

Vejen frem mod en fælles pædagogisk platform…

I en forandringsproces er der flere veje at gå. I Brønderslev Kommune valgte vi at starte ved det konkrete og praksisnære, dvs. ved implementering af en fælles systemisk metode til udvikling af den pædagogiske praksis. Metoden Pædagogisk Analyse (PA) blev valgt, og er implementeret i alle dagtilbud og skoler. Implementeringen er foregået i samarbejde med LSP, Aalborg Universitet.

Arbejdet med PA er nu så langt, at vi har taget hul på næste fase; at skabe et fælles mindset. Det betyder, at vi i projektet nu har sat fokus på sammenhængen mellem det fælles børnesyn og den systemteoretisk forståelse i praksis. Denne implementering er opdelt i tre trin:

  • Trin 1: Ledere af dagtilbud og skoler, september 2015
  • Trin 2: PA-koordinatorer, PA-vejledere og medarbejdere i PPR, oktober 2015
  • Trin 3: Byvise workshops for samtlige medarbejdere, januar/februar 2016

Ovennævnte trin i implementeringen (herunder faglige oplæg og indspark) varetages af kommunens egne konsulenter og fagpersoner.

Her på bloggen vil vi naturligvis også gerne præsentere det fælles børnesyn, som skal ses som et redskab til at tydeliggøre det gældende børnesyn i hverdagen. Børnesynet finder du også under fanen Materialer.


 

[1] Jens Andersen: Psykolog, Forfatter, Organisations- og ledelseskonsulent

Med flere års erfaring som leder og medarbejder hos PPR, har Jens Andersen erhvervet et meget stort kendskab til skole- og institutionsverdenen. Udover ansættelsen på pædagogisk psykologisk rådgivning har Jens Andersen sideløbende i en årrække undervist på DLH/DPU på diplom- og kandidatniveau. Jens er pt. tilknyttet UCN, Aalborg.

 

Julehilsen

Christmas Card Template

 

 

 

 

 

 

 

 

Jul og juleferie står for døren, og som traditionen byder, vil vi benytte lejligheden til dels at kigge lidt tilbage på 2015, dels at kigge lidt på, hvad der er i vente for 2016.

I Brønderslev Kommune tror vi på, at en vellykket omstilling til øget inklusion først og fremmest sker ved at gøre vore dygtige ledere og medarbejdere endnu bedre. Overordnet set er målet med Udvikling i Fællesskaber at opnå en fælles pædagogisk platform, hvor systemteoretisk forståelse, kontekst, og fællesskaber er centrale elementer. Dette mål er ambitiøst, og forudsætter en forandring, som skabes over tid bl.a. ved implementering af fælles mål og metode samt et fælles teoretisk ståsted og forståelse.

Vejen frem mod en fælles pædagogisk platform…

billede - benI en forandringsproces er der flere veje at gå. I Brønderslev Kommune valgte vi at starte med ‘benene’ …..

Dvs. ved det konkrete og praksisnære – ved implementering af en fælles systemisk metode til udvikling af den pædagogiske praksis.

Metoden Pædagogisk Analyse (PA)  er således implementeret i alle dagtilbud og skoler, og arbejdet er nu så langt, at vi har taget hul på næste fase; at skabe et fælles mindset.

Det betyder, at vi i projektet nu har sat fokus på sammenhængen mellem det fælles børnesyn og den systemteoretisk forståelse i praksis.

Mindset Concept

Implementeringen er opdelt i tre trin:

  • Trin 1: Ledere af dagtilbud og skoler, september 2015
  • Trin 2: PA-koordinatorer, PA-vejledere og medarbejdere i PPR, oktober 2015
  • Trin 3: Byvise workshops for samtlige medarbejdere, januar/februar 2016

På lederinternatet i september 2015 arbejdede lederne med børnesyn og systemteorisk forståelse – dels ved oplæg, dels ved reflektive drøftelser og casearbejde i grupper. Her blev det besluttet, at børnesynet, som præsenteres i projektets film, skulle danne baggrund for en folder, som dels præsenterer børnesynet, dels kobler børnesynet til den systemiske praksis i hverdagen, så den bliver et redskab til at tydeliggøre det gældende børnesyn for den enkelte leder og medarbejder.

Fokus på overgange

Et fælles fokusområde er også overgange. Lederne tog lidt hul herpå i september, og som I har kunnet læse her på bloggen, havde vi et længe ventet besøg af Psykolog Inge Schoug Larsen i november. Lederne arbejder nu videre med temaet, og medio januar 2016 får vi en tilbagemelding på, hvilke lokale initiativer der kom ud af det. Det glæder vi os meget til at se, og er der mulighed for det, vil vi meget gerne videndele initiativer og erfaringer her på bloggen i det nye år.

Foreløbige planer  for 2016

  1. Rapporten med resultaterne af Statusanalysen forventes offentliggjort februar 2016
  2. Forberedelserne til Kortlægning T2 i samarbejde med LSP og Thomas Nordahl tager vi hul på straks i det nye år.
  3. Kvalitative casestudier har vi – i samarbejde med LSP – valgt at skyde til foråret 2016, så rapporten med disse resultater foreligger samtidigt med forskernes rapport med resultaterne af T2
  4. Temadag for PA-vejledere, PA-koordinatorer og ledere 15. marts 2016
  5. Intro af PA for nye medarbejdere september 2016 (dato meldes ud senest marts)

En lille sjov…

billede - jule-PAI Asaa Børnehave har en kvik PA-koordinator arbejdet kreativt med PA, og har lavet en jule-PA med udfordringen; Julemanden drikker for mange nisseøl

 

 

 

 

Endnu et år er gået med alt, hvad det indebærer. Op til jul har der måske været stress og jag? Men husk at julen også er et åndehul; en oase i vor ofte hektiske hverdag, hvor vi i fred og ro kan reflektere over de tanker, som vi normalt skubber til side til fordel for ”vigtigere” beskæftigelser. OG så er julen er tid til det nære – glæden ved at tilbringe kvalitetstid med familie og venner.

billede - lygte

 I ønskes alle en rigtig glædelig jul samt et godt og lykkebringende nytår

 

Lederseminar med fokus på overgange

Morgensang 23_11_2015

Lederseminaret blev skudt i gang med stående morgensang.

Det overordnede tema for lederseminaret var overgange – primært med fokus på overgangen børnehave til skole. Psykolog Inge Schoug Larsen har forsket i overgange, og peger på, at overgangen til skole er en livsovergang, da de første få uger dels sætter ‘tonen’ for barnets oplevelse af sig selv i det nye miljø, dels skaber ‘et mønster’, der reaktiveres ved efterfølgende overgange.

Inge Schoug slide 4Inge Schoug peger endvidere på, at kvaliteten af de voksnes samarbejde er det vigtigste for at skabe gode overgange i børns liv. Hendes forskning viser, at børn ved overgange er optaget af følgende:

  • Er der nogen at lege med?
  • Kan de voksne li’ mig?

Inge Schoug beskriver det som ‘Sense of belonging’.

  1. Følelsen af at høre til indebærer oplevelsen af at have en naturlig plads i fællesskabet og at blive betragtet som én, der kan eller ved noget, der vurderes betydningsfuldt i den konkrete kontekst
  2. Oplevelsen af ‘at høre til’ har vist sig at være en af de mest magtfulde faktorer for et succesfuldt skoleforløb

Da børns tilgang til nye miljøer i lige så høj grad afspejles i de pædagogiske systemers egenskaber og (system-)kompetencer skal vi skal væk fra ensidig fokusering på individuelle forudsætninger og i stedet tænke i forbindelser og kontekst.

Inge Schoug slige 22

I samarbejdsprocessen taler hun om tre typer samarbejder:

  1. Det enkle samarbejde – Vi løser opgaven hver for sig!
  2. Det koordinerede samarbejde – Vi koordinerer indsatsen, men arbejder hver for sig
  3. Det samskabende samarbejde – Vi løser opgaven i dialog og med fælles opgaveforståelse. Udvikler ideer og metoder sammen, og arbejder sammen og hver for sig.

I det samskabende samarbejde om overgange blev følgende nye begreber introduceret:

Inge schoug slide 30

Praksiseksempel på læringsspor og spejlpraksis:

‘Jack og Bønnestagen’

Efter at have læst eventyret om Jack og Bønne- stagen fik børnene i børnehaven ’fortælleposer’ med historien om Jack og bønnestagen med hjem, så de kunne fortælle forældre og søskende om eventyret.

I skolen arbejdede de yngste klasser med at dramatisere eventyret, og børnehavebørnene og deres forældre blev inviteret til skolen for at se forestillingen sammen. Her fik de også mulighed for (igen) at besøge børnehaveklassen og snakke med børn og voksne skolen.

Da børnehavebørnene efter sommerferien startede i skole, havde børnene fra 1. klasse, pyntet korridoren til klassen med en lang bønnestage og dekoreret væggene med billeder fra eventyret. Emnet fortsatte nu i både 0.klasse og 1.klasse og fungerer således som et betydningsfuldt læringsspor fra børnehave over 0. klasse og videre til 1.klasse.  (Dunlop, A. & Fabian, H., 2006).

MATERIALER TIL INSPIRATION:

PPT Ing Schoug Larsen – Skolestart og overgange i børns skoleliv

Læseprøve – Det skolestartende barn af Inge Schoug Larsen

Overgange – det tværprofessionelle samarbejde

Så er nye medarbejdere også klædt på til arbejdet med Pædagogisk Analyse

Mandag den 9. november mødtes ca. 70 medarbejdere i Hjallerup Idrætscenter til introduktion til Pædagogisk Analyse.

Billede intro 3

I lighed med tidligere workshops bestod introduktionen dels af oplæg om metoden og ‘hands on’ gruppearbejde, hvor deltagerne fik afprøvet dele af metode og redskaber. Deltagerne gik til opgaverne med god energi og det kunne mærkes, at de allerede er i et team, og derfor kendte lidt til Pædagogisk Analyse. I modsætning til tidligere workshops var det således andre spørgsmål de var optaget af, hvilket gjorde det konkret og vedkommende.

Billede - salen 2

Ved afslutningen reflekterede deltagerne over spørgsmålet: Hvad er det vigtigste, som du tager med herfra i dag? Her tilkendegav flere, at de ofte bruger lang til i teamet på at diskutere og blive enige om, hvad der er problemstillingen. De er nu blevet skarpe på, at det er vejsøger der har definitionsretten ift. problemstilling, og selv vælger strategi/tiltag. Teamets opgave er at stille nysgerrige og undersøgende spørgsmål til inspiration for vejsøger.

 

Intro til PA 2016

Vi arbejder på, at der bliver mulighed for at kommende nye medarbejdere kan deltage i lignende introduktion i september 2016.

Venlig hilsen

Tine, Annette, Jonna og Hanne