Med udgangspunkt i formålet er der opsat fire konkrete mål med tilhørende delmål, som er med til at konkretiserer de enkelte mål:
Mål 1: Organisatorisk perspektiv
At der er etableret en fælles pædagogisk platform for arbejdet med inklusion på tværs af skoler, dagtilbud og PPR.
Delmål:
- at alle ledere arbejder målrettet på at skabe en kultur, hvor det pædagogiske arbejde bygger på en fælles systemisk tilgang
- at der er etableret team i alle dagtilbud og skoler, som anvender en pædagogisk analysemodel, som understøtter teamets refleksionsprocesser og praksisudvikling
- at PPR, sammen med øvrige kommunale ressourcepersoner, understøtter dagtilbud og skolers teams med målrrettet, konsultativ bistand
Mål 2: Medarbejderperspektiv
At dagtilbud og skoler er kendetegnet ved en inkluderende kultur, hvor den fælles platform afspejles i medarbejdernes sprog og adfærd.
Delmål:
- at alle ledere og medarbejdere har et fælles fagligt sprog og en fælles systemteoretisk forståelse
- at alle medarbejdere har fokus på at skabe gode relationer og betydningsfulde fællesskaber
- at alle medarbejdere justerer og differentierer egen pædagogisk praksis
Mål 3: Børneperspektiv
At alle dagtilbud og skoler har fleksible og inkluderende læringsmiljøer, hvor børn og unge opnår optimal læring og trivsel.
Delmål:
- at alle børn og unge er en del af og bidrager aktivt til et fællesskab
- at alle børn og unge får faglige udfordirnger svarende til deres udviklignszone
- at der er klare læringsmål for alle børn og unge
- at de fysiske læringsmiljøer understøtter børnog unges deltagelse i fællesskabet
Mål 4: Forældreperspektiv
At alle dagtilbud og skoler inddrager forældrene i udviklingen af inkluderende børnefællesskaber.
Delmål:
- at alle forældre er en værdifuld del af forældregruppens fællesskab
- at alle forældre er en værdifuld del af dagtilbuddets / skolens fællesskab
- at alle forældre inddrages som vigtige samarbejdspartnere i udviklingen af gode relationer og betydningsfulde børnefællesskaber